جمعیت و آلودگی محیط زیست

 گرداورنده : مینا آزادی

آلودگی محیط به ویژه در جوامع صنعتی پیشرفته به صورت یک مسئله عمومی درآمده است و صاحبان سرمایه‌های کلان بی‌محابا و بدون توجه به پیامدهای ناگوار (و در کشورهای عقب‌مانده بدون پرداخت مالیات واقعی) از علوم و فنون و اکتشافات جدید حداکثر بهره را برده‌اند و عوامل اصلی حیات را پلید و ناپاک گردانده‌اند. به عنوان مثال، آلودگی هوا به وسیله مه دود، هوای بیشتر شهرهای صنعتی را ناخوشایند و ناسالم ساخته و باعث شیوع بیماریهای دستگاه تنفسی به خصوص آماس نایژه (برونشیت) گشته است. این آلودگی قربانیان تدریجی بسیار دارد اما وقتی درصدش بالا رود، با اندک تغییری در عوامل جوی قربانیان فراوانی را یکجا دریافت می‌کند. از جمله، مه دود سال 1331 (1952) لندن که جان حدود 4000 نفر را به یکباره ستاند.

   آلودگی آب به وسیله فاضلابها و هرز دادن فضولات کارخانه‌ها به رودها، دریاچه‌ها و دریاها که نمونه قابل توجه آن در نواحی کم جزر و مد سواحل مدیترانه بیشتر به چشم می‌خورد، سبب ضایع شدن بیشتر گیاهان و حیوانات نواحی مختلف ساحلی مجاور شهرهای صنعتی و پر تراکم شده و جان و تندرستی مردم را به خطر افکنده است. در «میناماتای» ژاپن حدود سال 1329 (1950) بیش از 10000 نفر یا مردند یا معلول گشتند یا به بیماریهای بسیار سخت گرفتار شدند. این مصیبت به علت خوردن ماهیهای مسمومی بود که از هرز دادن فضولات یک کارخانه شیمیایی، حاوی «استالدئید»  مسموم شده بودند. در برخی از رودخانه‌های شمالی ایران که وارد دریای خزر می‌شوند. اینگونه مسمومیتها آغاز گشته است، هشدارهای سازمان محیط زیست باید مردم و دولت را بیدار کند. 


 

                               VVVVVVVVVVVVVV  

ادامه مطلب ...

آب برای آینده

گردآورنده: فرناز عزیزی مجد  

 بحران آب

در جهانی که جمعیت به سرعت در حال رشد بوده و مصرف آب هر روز افزایش می یابد ، نگرانی درمورد آینده موجه می باشد .
روند جهانی مصرف آب خوشبینانه نمی باشد و نشان از مشکلات زیست محیطی ، اجتماعی و اقتصادی ناشی از فشاری دارد که بر منابع آب وارد میشود . شعاری که امسال برای روز جهانی آب و روز جهانی هواشناسی انتخاب شده بود هشداری برای مردم کره زمین بود . ( “ آب برای آینده “و “ آب و هوای ما در آینده “ )
چه مواردی برای رسیدن به اهدافی که جوامع بین المللی برای خود تا سال 2015 تعیین نموده اند ، نیاز می باشد ؟ دانشمندان چه پیش بینی هایی را برای آب در 20و 50 سال آینده برای آب نموده اند ؟ نواحی که بیشتر در معرض تنش آبی قرار دارند کجا هستند ؟ اثرات احتمالی تغییرات آب و هوا بر روی آب چیست ؟ موضوعات زیر مواردی هستند که درآینده با آن روبرو خواهیم بود .  

  

  

 

ادامه مطلب ...

.....؟؟!

عکسها: گرفته شده توسط وحید کنگرشاهی

 

  

 

 

 

 

 

ادامه مطلب ...